Egészségügyi és gazdasági hatásai is rendkívül pozitívak. Gyakorlatilag bárki csinálhatja életkortól függetlenül. Ráadásul legalább 100 érv is mellette szól. Sőt, a lehető legönnyebben megcsinálhatod…Ez most tényleg neked szól!
A WHO a biztonságos gyaloglást és kerékpározást népszerűsíti azok jelentős egészségügyi, környezeti és társadalmi előnyei miatt. Az aktív közlekedés segít megelőzni a súlyos nem fertőző betegségeket, javítja a mentális jólétet, csökkenti a környezeti zajterhelést, a levegőszennyezést és az üvegházhatású gázok kibocsátását, enyhíti a forgalmi torlódásokat, több közteret szabadít fel a közösség számára, valamint biztonságosabbá, zöldebbé, élhetőbbé és vonzóbbá teszi a városi környezetet.
A fizikai inaktivitás továbbra is vezető kockázati tényező a nem fertőző betegségek kialakulásában és a korai halálozásban. Az európai régióban évente körülbelül egymillió haláleset hozható összefüggésbe a mozgáshiánnyal, miközben a felnőttek közel 25%-a nem teljesíti a WHO heti ajánlását, amely legalább 150 perc közepes intenzitású, aerob mozgást javasol.
Ha a gyaloglást és kerékpározást mindenki számára biztonságossá és elérhetővé tesszük, hosszú távon pozitív hatást gyakorolhatunk a közegészségre, közösségeinkre és a környezetre jelenti ki a WHO.
100 érv a több gyaloglás és biciklizés mellett
A gyaloglás és kerékpározás sokkal több, mint közlekedési forma: megváltoztathatják az életünket. Javítják a hangulatunkat, erősítik a testünket, védik a környezetet, növelik a közösségi jóllétet, és lendületbe hozzák a helyi gazdaságot.
A WHO európai régiójából származó tudományos bizonyítékok és személyes tapasztalatok alapján összegyűjtöttük a 100 legfőbb érvet, amiért érdemes naponta többet mozogni, és ami miatt az aktív közlekedés támogatásának kiemelt céllá kell válnia az egészségügyi, közlekedési, környezeti és várostervezési szakemberek, valamint döntéshozók számára is.
Miért gyalogoljunk és kerékpározzunk többet?
Mert jót tesz az egészségünknek.
A változókorban különösen fontos, hogy mozgásban maradjunk. A hormonális változások miatt megváltozik az anyagcsere, a hangulat, a testsúly és a csontok állapota is. A rendszeres gyaloglás és biciklizés segít ellensúlyozni ezeket a hatásokat: csökkenti a hőhullámokat, támogatja az alvást, javítja a kedélyállapotot, serkenti a keringést, és hozzájárul a csontsűrűség megőrzéséhez. A menopauzában lévőknek nemcsak ajánlott, hanem kifejezetten fontos, hogy beépítsék a rendszeres mozgást a mindennapjaikba. Hogy legyen kedved kipróbálni ezt a két legegyszerűbb mozgásformát, íme a 100 érv, találd meg köztük azokat, amik a leginkább motiválhatnak téged.
HA ELOLVASTAD ŐKET, ÍRD MEG EGY VÁLASZLEVÉLBEN AZOKNAK AZ ÉRVEKNEK A SZÁMÁT, AMI A LEGJOBBAN MEGFOGOTT, HATOTT RÁD ÉS AMI MIATT SZÍVESEN BELEVÁGNÁL TE IS!
Ha már gyalogolsz és/vagy bringázol, jöhet a történeted, hogy miért vágtál bele, mikor kezdted, mi a napi/heti/havi adagod. Meséld el, te hogyan csinálod!

Fizikai egészség:
- A gyaloglás és biciklizés egyszerű módszer a napi testmozgás beillesztésére, segít a WHO-ajánlás teljesítésében.
- Rendszeres mozgással erősödnek az izmok, javul az egyensúly és testtartás.
- Jobb alvást eredményez.
- Javítja az ízületek mozgásterjedelmét, csökkenti az ízületi gyulladás tüneteit.
- Erősíti az immunrendszert, csökkenti a megfázások gyakoriságát.
- Segít az egészséges testsúly fenntartásában.
- Javítja az emésztést.
- Fokozza a szív- és érrendszeri állóképességet.
- Napi 30 perc gyaloglás vagy 20 perc biciklizés legalább 10%-kal csökkenti az összhalálozás kockázatát.
- 30%-kal csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyét.
- Diabétesz esetén is segít a betegség lassításában és a halálozási rizikó csökkentésében.
- A rák miatti halálozás kockázatát átlagosan harmadával csökkenti.
- Ráktúlélők esetén javítja a túlélést, csökkenti a kiújulás esélyét.
- Kevesebb orvosi ellátást igényelünk, kevesebb költséggel.
- Kíméletes mozgáslehetőséget biztosít betegség közben vagy után.
- Idősebbeknél javítja az egyensúlyérzéket, csökkenti az esések kockázatát.
- Segít fenntartani az önállóságot.
- Nő a csontsűrűség, csökken a csontritkulás és törés kockázata.
- Várandós nőknél csökken a terhességi magas vérnyomás és cukorbetegség kockázata.
- Csökkenthetők a szülés körüli komplikációk.
- Járványok idején biztonságos közlekedési forma.
Mentális egészség és jóllét:
22. Javítja a mentális egészséget, hangulatot, csökkenti a szorongást és depressziót.
- Általános életminőséget javít.
- Csökkenti a demencia kockázatát napi 4000–10000 lépéssel.
- Segít figyelemzavar, ADHD esetén.
- Csökkenti a szülés utáni depresszió kialakulását.
- Növeli az önbecsülést fizikai teljesítmény által.
- Rutin kialakítására motivál, fogyatékossággal élőknek is.
- Növeli a gyermekek önállóságát.
- Fejleszti a problémamegoldó képességet.
- Fokozza a gyermekek kognitív teljesítményét.
Egyéb előnyök:
32. Gyalog vagy biciklivel közlekedni gyakran gyorsabb és megbízhatóbb, különösen forgalmas városi környezetben.
- A gyaloglás és kerékpározás szórakoztató közös családi program lehet.
- Segít új embereket megismerni, közösségi kapcsolatokat építeni.
- Lassabb, kiegyensúlyozottabb életritmust támogat.
- Nem kell parkolóhelyet keresni, mint autóval.
- Függetlenséget ad a tömegközlekedési fennakadásokkal szemben.
- Alacsony költségű, mégis nagy értéket adó közlekedési és szabadidős forma minden korosztály, nem és társadalmi helyzet számára.
- Lehetőséget ad új helyek felfedezésére, akár a saját lakókörnyezetünkben is.
- Sétálás közben jobban kapcsolódhatunk barátainkhoz, családtagjainkhoz, még konfliktuskezelésre is alkalmas.
- A gyaloglás és kerékpározás kombinálható a tömegközlekedéssel, ezáltal rugalmasabb közlekedést biztosít.
- Egy kényelmes cipő vagy kerékpár segít visszakapcsolódni a természethez.
- Közös élményként erősíti a generációk közötti kapcsolatokat.
- Fokozza a kreativitást, elősegíti az új ötletek születését.
- A gyaloglás és biciklizés önmagukban is szórakoztató hobbik lehetnek.
- Új érdeklődési körökhöz is elvezethetnek, például madármegfigyeléshez, fotózáshoz, rajzoláshoz vagy természetnapló vezetéséhez.
Környezeti előnyök:
47. A gyaloglás és biciklizés csökkenti a városi légszennyezést.
- Nem keletkezik zaj, így csendesebb lesz a környezet.
- Kevesebb szén-dioxid kibocsátást eredményez, ezáltal segít a klímaváltozás elleni küzdelemben.
- Csökkenti az autóhasználatot, így több hely jut parkoknak, zöldfelületeknek és a biodiverzitásnak.
- A járdák és bicikliutak kevesebb hőt nyelnek el, így mérséklik a városi hőszigethatást.
- Csökkenti az utakról lemosódó szennyező anyagok révén a víz- és talajszennyezést.
- Fenntarthatóbb és esztétikusabb városi környezetet teremt.
- Környezetbarát példát mutat másoknak is.
- Energiahatékony közlekedési forma.
- Környezetbarát megoldás a csomagküldés utolsó szakaszára is (last mile delivery).
- Mérsékli a fosszilis energiahordozók iránti igényt.
- Ha naponta csak egy autós utat kerékpárral váltunk ki, évente 0,5 tonnával csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátásunkat.
- Egy 7 városban végzett kutatás szerint napi egy autós út helyett kerékpárt használva 80%-kal csökkenhet a közlekedésből származó CO₂-kibocsátás.
- Ugyanez a kutatás kimutatta, hogy heti egyetlen nap kerékpározással 3,2 kg CO₂-t lehet megtakarítani.
- Az utazási módok teljes életciklusát figyelembe véve a kerékpározás 30-szor kevesebb kibocsátással jár, mint a belső égésű motoros autó.
- A zöld és kék infrastruktúrába integrált gyalogos- és kerékpáros útvonalak javítják a fizikai és mentális egészséget.
Közösségi előnyök:
63. Egészségesebb közösséget hoz létre, csökkenti az egészségügyi rendszer terheit.
- Több közösségi programra (pl. piac, sport) marad hely.
- Növeli a közterek használatát, fellendíti a szabadtéri eseményeket.
- Erősíti a társadalmi kohéziót.
- Új barátságokat és kapcsolódásokat teremt közös aktivitásokon keresztül.
- Elősegíti a társadalmi és nemi egyenlőséget a közlekedés elérhetőségével.
- Növeli a helyi közösség iránti elköteleződést.
- Takarékoskodik a hellyel, ami különösen fontos a növekvő városokban.
- Olcsóbb és tartósabb infrastruktúrát igényel.
- Rugalmas megoldást nyújt válsághelyzetekben (járvány, üzemanyaghiány stb.).
Gazdasági előnyök:
73. Jelentős költségmegtakarítást hoz az egészségügyi rendszerek számára.
- A gyalogosok és kerékpárosok gyakrabban vásárolnak a helyi boltokban, mint az autósok.
- Kevesebb munkából való kiesést eredményez a jobb egészségi állapot miatt.
- Javítja a munkahelyi teljesítményt, csökkenti a stresszt.
- Új zöld munkahelyeket hozhat létre (pl. kerékpárszervizek, kölcsönzők).
- Élénkíti a kerékpáros gazdaságot.
- Növeli az ingatlanok értékét a jól kiépített gyalogos- és kerékpáros infrastruktúra környékén.
- Vonzza a fiatal, képzett munkaerőt és innovatív vállalkozásokat.
- Környezettudatos turizmust vonz.
- A kerékpáros és gyalogos turizmus támogatja a helyi gazdaság fejlődését.
Közlekedésbiztonság:
83. Elősegíti a biztonságos közlekedési infrastruktúra fejlesztését (pl. biciklisávok, zebrák).
- Növeli a gyalogosok és kerékpárosok jelenlétét, ezáltal biztonságérzetet ad.
- A nagyobb gyalogos- és biciklisforgalom láthatóbbá teszi őket az autósok számára.
- Csökkenti a motorizált forgalom mennyiségét és így a balesetek számát.
- A gyaloglás és kerékpározás népszerűsítése beruházásokat vonz a biztonságos közlekedési környezetbe.
Személyes vélemények és élmények:
88. Életre kelti az embert.
- Igazán szórakoztató.
- Kapcsolatba hoz önmagammal és másokkal.
- Kitisztítja a gondolatokat, feltölti a lelket.
- Élesíti az érzékszerveket, serkenti a gondolkodást.
- Terápia terapeuta nélkül.
- Erősíti az akaraterőt, táplálja a szenvedélyt.
- A legkényelmesebb és legfüggetlenebb városi közlekedési mód.
- Stílusossá, divatossá tesz.
- Segít új ötletekben és megoldásokban.
- Saját erőből mozgok, nem függök mástól.
- Segít kontrollálni a testsúlyt.
- Lezárom vele a munkanapot, felszabadulok és megérkezem önmagamhoz.
Úgy vélem, hogy az egészségünkért és mentális jóllétünkért, a környezetért, a közösségeinkért, a gazdaságért és mindenki közlekedésbiztonságáért ez a 100 érv több mint elegendő arra, hogy többet gyalogoljunk és biciklizzünk! Próbáld ki te is!
Forrás: who—100-reasons-to-cycle-and-walk-more